Top savjeti za bezbjedno korištenje interneta - Laganoo

Top savjeti za bezbjedno korištenje interneta

Šta je digitalni otisak? 

Kako ovladati digitalnom pismenošću?

Kako se održava digitalna higijena? 

U svakodnevnoj buci informacija, sadržaji gube suštinu kako bi formom privukli pažnju. Upravo zato nije lako doći do pravih i kredibilnih izvora. Nekada je bilo mnogo lakše kontrolisati novosti koje upijamo. Samim tim bilo je jednostavnije i odrediti šta želimo da vidimo, pročitamo ili čujemo. Danas je već neophodno je da pronađemo načine i alate koji nam mogu pomoći da koristimo internet na siguran način. 

U ekspanziji digitalizacije i interneta, određeni pojmovi postaju svakodnevnica. Oni sami po sebi predstavljaju odraz društva i trenutnih društvenih potreba. To je slučaj i sa digitalizacijom. A koji su to pojmovi koji se u digitalizaciji izdvajaju? Pa, prije svega trebamo obratiti pažnju na digitalni otisak, digitalnu pismenost i digitalnu higijenu.  

Danas, ogroman procenat svjetske populacije koristi internet. To uključuje objavljivanje video, tekstualnog i foto sadržaja, komentarisanje na forumima i mrežama, preuzimanje dokumenata itd. Granice između dozvoljenih aktivnosti i onih koje u načelu krše ljudska i druga prava, zamagljene su. Uzrok te magle, najčešće je nedovoljna informisanost, što znači da je znanje može rastjerati u ovom slučaju. 

Šta spada u lične podatke? U koju kategoriju možemo staviti lajk na Facebooku ili instagramu? Da li su lični podaci sve ono što ukucamo na Google? Gdje počinje sloboda govora a prestaje cenzura na internetu? Kada prećutno dozvoljavamo upotrebu podataka koje ostavljamo onljan? Sve su ovo teme o kojima ćemo detaljnije govoriti. 

Šta je digitalni otisak? 

Zvuči futuristički, ali već sada živimo u svijetu u kome digitalni otisak ima svoje konkretno značenje. Naime, digitalni otisak je sve ono što ostavljamo za sobom na internetu. Kada god pretražimo pojam na Googlu, komentarišemo objavu na mrežama ili posjetimo neki veb-sajt, za sobom ostavljamo trag u vidu podataka. Ovo je realnost današnjice i trebamo je prihvatili ali i naučiti na koji način možemo oblikovati otisak koji ostavljamo za sobom. 

Kako mogu uticati na digitalni otisak koji ostavljam za sobom? 

  • Pretraživanjem svog imena na Googlu. Ovo je vrlo jednostavan način da provjerite koji podaci o vama su dostupni prilikom pretrage. Ovo znanje vam može pomoći da reagujete ukoliko postoje sadržaji koje želite ukloniti iz bilo kog razloga. Takođe, možete upaliti Google notifikacije koje stižu svaki put kada neko pomene vaše ime i prezime. Na taj način ćete biti u toku sa najnovijim sadržajima koji potencijalno mogu da se tiču vas. 
  • Isprobajte takozvane “people search engines”. Ovo su pretraživači na kojima možete obaviti pretragu informacija o određenoj osobi na internetu.
  • Pregledajte objave na svojim društvenim mrežama: provjerite postoje li geografske oznake vaše kuće ili kancelarije. 
  • Nemojte dozvoljavati aplikacijama da bespotrebno prate vašu lokaciju, imaju pristup fotografijama, kontaktima i tako dalje.
  • Uklonite podatke o vama, koje ne želite podijeliti sa cijelim svijetom. Kada su društvene mreže u pitanju, jednostavno obrišite objave. Takođe, možete učiniti vaš profil privatnim.
  • Pored društvenih mreža, i neke aplikacije mogu zabilježiti informacije o vašem polu, seksualnosti, godištu, interesovanjima. To mogu biti aplikacije poput onih za fitnes. U tom slučaju, ograničite pristup ovim aplikacijama. 
  • Kada posjećujete veb-sajt, onaljn prodavnicu, ili platforme za kupovinu, ostavljajte samo neophodne informacije. Ukoliko više ne koristite određenu aplikaciju ili veb-sajt, od njih možete zahtijevati brisanje svojih podataka. Kada na veb-sajtu nije jasno označeno polje za ovakav zahtjev, kontaktirajte kompaniju putem mejla. 
  • Ukoliko postoje  podaci koje ne možete ukloniti sa određenog veb-sajta, možete zatražiti pretraživaču da ukloni linkove koji vode ka tom sajtu (takozvano pravo na zaborav). Hoćete li u tome uspjeti, zavisi od pretraživača i zakona.

Kako ovladati digitalnom pismenošću?

Stavke koje smo pomenuli u dijelu koji govori o digitalnom otisku, ujedno predstavljaju i osnovu digitalne pismenosti. Ukoliko razumijete zašto su ti koraci važni i kako doprinose vašem sigurnom krstarenju na internetu, imate dobru osnovu. No treba uzeti u obzir da ovako opsežna tema zahtijeva svjesnost o mogućnostima interneta. U onlajn svijetu se svakodnevno dešavaju novine koje mijenjaju našu percepciju i granice onoga što poznajemo. 

Takođe kada su digitalne kompetencije u pitanju ne zaboravite: Važno doći do pravih informacija ali i kako ih na pravilan način upotrijebiti, pretvoriti ih u znanje.

Koje pretraživače koristite? 

Internet pretraživači omogućavaju pretragu pojmova i na osnovu vašeg upita pružaju vam informacije u vidu veb-stranica. Veb-stranice se pojave na stranici pretraživača nakon što taj pojam ukucate u određeno polje.

Treba napomenuti se pretraživači (Google Chrome, Firefox, Bing i tako dalje) razlikuju među sobom. Za njih postoje različita pravila koja regulišu odnos i način korištenja podataka koje oni prikupljaju. Takođe, poznato je da neki kao što je Google Chrome prikupljaju veliki broj informacije koje ostavimo za sobom. Sa druge strane, oni poput manje poznatog DuckDuckGo ne koriste veliki broj vaših podataka. 

Otvara se pitanje koji pretraživač odabrati? 

Kao što smo pomenuli, neki pretraživači sortiraju i čuvaju veći a neki manji broj vaših podataka. Najbolja praksa je da koristite različite pretraživače za različite potrebe. Koristite Google Chrome za laku pretragu velikog broja informacija koje su prilagođene vašim potrebama. Koristite drugi pretraživač poput DucDuckGo za platforme i sajtove gdje ostavljate vaše lične podatke. 

Može kolačić?

Šta kažete? Kada su internet kolačići u pitanju vaš odgovor bi trebao biti: ’’Hvala uzeću samo neophodne.’’

Prilikom posjećivanja veb-sajtova možete odabrati da li prihvatate ili odbijate kolačiće. Odbijanjem kolačića imate kontrolu nad podacima koje ostavljate na sajtovima. 

Anketa Share fondacije pokazuje sljedeće kada govorimo o odnosu prema kolačićima poznatijim kao cookies. Naime, samo 10% korisnika prihvata ih sve. Ostatak se trudi ili da bira samo obavezne, ili da potpuno blokira sve kolačiće uz pomoć dostupnih alata. Upravo kolačići koji zvuče tako nenametljivo, jedan su od najintruzivnijih načina koje koriste kompanije kako bi putem veb-sajta pratile navike posjetilaca. Na taj način one žele formirati što realniju sliku svojih potencijalnih potrošača. To im naknadno može pomoći da utiču na njihove odluke prilikom onlajn kupovine. Zato, kada god ste u mogućnosti, odbijte sve kolačiće koje možete na veb-sajtu koji posjećujete.  

Kako se održava digitalna higijena? 

Svi znamo za poslovicu ‘’Čistoća je pola zdravlja.’’ Digitalna higijena je takođe pola zdravlja kada govorimo o pravilnoj i bezbjednoj upotrebi interneta. Ona predstavlja praksu primjenjivanja digitalnih alata i znanja kako bismo što sigurnije krstarili internetom. Evo kako to možete postići: 

  1. Koristite VPN

VPN (virtuelna privatna mreža) predstavlja servis koji izuzetno efikasno može sakriti naše aktivnosti na internetu. Korištenjem VPN-a možemo zaštititi sopstvene podatke kojima bi u suprotnom mogle pristupiti društvene mreže, internet provajderi i dileri podacima. VPN servisi funkcionišu po principu maskiranja IP adrese korisnika. IP adresa predstavlja jedinstvenu adresu vašeg uređaja koji je prikačen na internet mrežu. Baš zbog toga što je ta adresa jedinstvena, oni koji žele doći do vaših podataka, to mogu lakše uraditi. Zbog toga postoji rješenje u vidu VPN-a koji umjesto vaše prave IP adrese generiše lažnu. VPN nju povezuje sa vašim uređajem i na taj način štiti vas od potencijalne zloupotrebe podataka. Dakle, VPN sprječava povezivanje svega što radimo onlajn sa našim digitalnim identitetom. Trećina učesnika ankete koju je sprovela Share fondacija tvrdi da plaća neki VPN servis. Takođe trećina na Twitteru (i 50% na Instagramu) ne koristi čak ni besplatne verzije virtuelnih privatnih mreža. Ovaj trend možemo smanjiti edukacijom o važnosti i benefitima korištenja ovakvih servisa. 

  1. Koja mi bješe šifra? 

Još jedan podcijenjeni alat za zaštitu na internetu su šifre koje koristimo za naše naloge. Šifra bi načelno trebala biti niz karaktera i znakova, poznatih samo vama. Ona u paru sa vašim mejlom omogućava pristup vašem profilu na društvenim mrežama kao i drugim internet nalozima. Međutim, polazeći od sebe i svog okruženja, mogu zaključiti da veliki broj ljudi pravi jednu grešku. To je korištenje iste šifre za više, ako ne i sve, naloga na internetu. Ukoliko je ovo slučaj, može se desiti da neko narodski rečeno ‘’provali’’ vašu šifru. Samim time ima pristup i vašim ostalim profilima. Zato bismo trebali imati različite šifre za različite naloge. 

Takođe, kada se logujete na neki sajt, da li imate mogućnost multifaktorske odnosno dvofaktorske autentifikacije? Na šta se odnose ovi naizgled komplikovani pojmovi? Multifaktorska autentifikacija odnosno MFA je mogućnost da verfikujete vaš identitet kada se logujete na željeni profil na internetu. U ovom slučaju to radite uz pomoć nekoliko faktora autentifikacije vaše ličnosti. To može biti unošenje vašeg mejla, potom broja telefona i na kraju šifre koju ste podesili za platfomu koju korsitite. Sličan pojam ovome je i dvofaktorska autentifikacija odnosno skraćeno 2FA. Kao što se MFA odnosi na više faktora, 2FA se odnosi na dva faktora verifikacije.

I da, ukoliko mislite da ste među manjinom jer koristite istu šifru za više naloga, ova anketa će vas razuvjeriti:  

‘’Praksu upotrebe različitih mejl adresa i lozinki pri registraciji na novi servis ima čak 37% ljudi. Većina i dalje koristi istu mejl adresu za sve, ali sa različitim lozinkama. Svaki peti koristi vrlo slične lozinke. Instagram korisnici u 70% slučajeva smišljaju nove, dok 30% generiše potpuno nasumične lozinke, što je danas vrlo lako uraditi.’’ Sve što u tom slučaju treba da uradite je jednostavan upit odnosno klik na ‘generate password’  koji se nalazi na većini internet pretraživača. 

Ukoliko ne možete zapamtiti sve te lozinke (jer realno, ko može, a i da može zašto bi to radio), postoje alati za jednostavno čuvanje i kreiranje lozinki. Neke od aplikacije koje možete koristiti su KeePass i Bitwarden

  1. Arhiviranje podataka 

Pored načina zaštite, mentalna higijena trebala bi da se odnosi i na načine čuvanja važnih podataka. To uključuje i postavljanje istih u određene kategorije, foldere itd. Anketa Share fondacije nam donosi očekivane rezultate i u ovom segmentu. Naime, tek jedna trećina ispitanjika ima arhivirane podatke. Arhiviranje podataka predstavlja čuvanje podataka, dokumenata, fotografija, video sadržaja, na nekom internet serveru. To znači da ukoliko iz bilo kog razloga oni nestanu sa vašeg uređaja, postoji mjesto na internetu gdje im možete lako pristupiti. Ovo je jako korisno i za vlasnike biznisa kao i za pojedince koji koriste arhiviranje kao bi sačuvali važnu dokumentaciju ili drage uspomene. 

Još jedan zanimljiv podatak koji nam donosi pomenuta anketa ‘’većina Twitter korisnika otključava uređaje korištenjem otiska prsta, ili Face ID-jem (identifikacija lica). Sa druge strane, Instagram korisnici i dalje koriste ‘’tradicionalni’’ način logovanja a to je: kucanje šifre ili otključavanje obrascem.  

Takođe, podatak koji nam govori o razvijenoj svijesti o korištenju interneta na siguran način su: Nepoznate WiFi mreže se još uvijek koriste po potrebi i nužnosti. Ipak, manje od 20% učesnika ankete ima naviku da koristi samo sopstveni internet ili hotspot. Na sumnjive linkove ne klikće 80% ispitanih, što je definitivno pokazuje da smo ipak svjesni opasnosti koje internet može nositi sa sobom.  

Današnji presjek stanja o internet sigurnosti možemo zaključiti rečenicom: Internet nam pruža nebrojene mogućnosti, ipak moramo znati kako da ga na pravilan način koristimo. 

Ukoliko želite da veb-sajt izrađen po svim sigurnosnim standardima, kontaktirajte nas. 

Laganoo nudi i sistem onlajn plaćanja za vašu onlajn prodavnicu, zahvaljujući kome možete bezbjedno, brzo i lako omogućiti plaćanje na vašem sajtu.

A ukoliko želite sami kreirati svoj veb-sajt, Laganoo ecommerce platforma je pravo rješenje za vas. 

Pitate se šta je Laganoo omnichannel ecommerce platforma?

Omnichannel je prodaja koja se može odvijati na više od jednog kanala za trgovinu. Ovi kanali uključuju kupovinu preko mobilnog telefona, laptopa ili u fizičkoj prodavnici. Laganoo platforma ima za cilj da obezbijedi besprijekorno korisničko iskustvo na svim kanalima prodaje.

Ecommerce je skraćenica za elektronsku odnosno onlajn trgovinu.

Platforma je softver koji se koristi za hosting bilo koje vrste aplikacije ili usluge.

U ovom slučaju to se odnosi  na veb-sajtove i onlajn prodavnice.

Nemate veb-sajt? Iskoristite ekskluzivnu priliku da napravite svoj veb-sajt, brzo, sa lakoćom i počevši od samo 9$. Sada je pravo vrijeme da oslobodite svoje potencijale i prilagodite veb sajt vašim specifičnim potrebama. Ulogujte se, izaberite odgovarajuću temu i počnite da gradite svoje onlajn prisustvo. Neka vaša poslovna budućnost počne sa Laganoo omnichannel ecommerce platformom.

Unesite Vaš email ili broj telefona i kontaktiraćemo
Vas u narednih 24 sata.

Unesite Vaš email ili broj telefona i
kontaktiraćemo Vas u
narednih 24 sata.